Copyright Tropikhattarna 2018

Safari - vi utforskar stadsdjungeln

Det finns mycket att upptäcka i en stad. Under en händelserik dag besöker tropikhattarna en stads mest spännande företag och entreprenörer, träffar kommunen för att diskutera deras planer samt njuter av en unik kulturell upplevelse. Safarin är tack vare partners om möjligt gratis eller till självkostnad.

På våra safaris är alla välkomna som är medlemmar. Behöver ni något specifikt under ett safari, kontakta oss innan så ska vi försöka lösa det.

Kommande safaris

Falkenberg 30/9 - 2019

Välkommen på Safari till Falkenberg.
Vi samlas på morgonen för buss till vårt första besök.

Vi släpper snart mer information om vilka företag vi ska besöka men boka gärna din plats redan nu eftersom antal deltagare är begränsat till 56 tropikhattar. Anmäl dig genom att swisha 250 kr till 123 238 57 14, eller betala in på vårt plusgiro: 832982 - 3

Här hittar du Facebook-evenemanget.

Please reload

Tidigare safaris

Hemma-hos-safari 7/6 - 2019

Helsingör 1/3 - 2019

Kristianstad 16/11 - 2018

Den 16 november så besökte 50 tropikhattar Kristianstad. Dagen började med fralla och kaffe från Hallen utanför Dunkers Kulturhus innan vi gick på bussen som tog oss till första stoppet, Bergendahls Food i Hässleholm. Där mottogs vi av bl a Marie Lingegård, som berättade om företaget samt fick vi höra om deras logistiksystem. Sedan gick turen vidare till Krinova Incubator & Science Park i Kristianstad där Torben Olsson, ansvarig, berättade om verksamheten och vi får även lyssna på två företag som finns där, Indocore och CRC Nordic. Efter att ha lyssnat på dessa innovativa företag så hälsar vi på Kristianstad Kommun, där Pernilla Blixt, Näringslivschef och Carolina Danielsson, Näringlivsutvecklare tar hand om oss på bästa sätt och berättar om allt som kommunen gör och vilket bra samarbete kommunen, företag, idrottsföreningar och övriga intressenter har samt om den gemensamma färgen orange. Sparbanken Skåne håller också en kortare föreläsningar här om den färgglada staden. Efter en lunch på Rådhus Skåne så styr vi kosan mot Åhus för besök hos Ateljé Lyktan, som gör lampor (bl a Bumling) och armaturer till framför allt kommuner och företag samt hos Blå Station, där vi fick höra den intressanta historien om hur de lyckades göra en stol av laminat som ser ut som skrynklat papper. Avslutningsvis gjorde vi ett fabriksbesök med rundvandring hos The Absolut Company (Absolut Vodka). Här fick vi också en föreläsning om företaget samt en föreläsning om Absolut Home, ett nytt event- och showroom. På bussen tillbaka blev det frågetävling och utdelning av diverse godsaker och dryck. Väl tillbaka i Helsingborg så var det after work för dem som ville och det på Drottninggatan 35.

Edinburgh 8/9 - 2018

Safarin till Edinburgh var även en pilgrimsresa eftersom 10 tropikhattar fick vallfärda till ursprunget för både golf och whisky samt slottet som stått scen för mycket av Skottlands historia. En chartrad buss hämtade oss tidigt vid St. Andrews square för en vacker busstur i soligt väder till St Andrews en timme nordöst om Edinburgh. Där bjöds vi på en guidad rundtur av the Old Course på St Andrews, som sägs vara världens första golfbana. Därifrån reste vi vidare till Lindores Abbot Distillery, som ligger på den plats där de allra första bevisen finns av whiskytillverkning från 1400-talet. Även på Lindores fick vi en guidad tur och inblick i whiskyns historia och tillverkningprocess. Edinburgh Castle var nästa stopp där vi lärde oss massor om Skottlands stolta historia. En kortare vandring längs klassiska Royal Mile tog oss till middag på The Grain Store Restaurant där vi åt en trerätters tillsammans och nöjt kunde summera ännu en lyckad safari.

Hemma-hos-safari 5/6 - 2018

Den 5/6 var 36 personer med på Tropikhattarnas första Hemma-hos-safari/Taxifest. Som en klassisk cykelfest fast där vi tar oss runt med taxi. Förrätten intogs i bostäder i Laröd, Vallåkra, Väla By och i Helsingborg city. Därifrån hämtade vår taxisponsor Sverige Taxi upp alla tropikhattar och tog dem till varmrätt. Efter efterrätt i ytterligare en bostad promenerade alla till avslutningen som gick av stapeln på en takterass med utsikt över sundet. RM Duo spelade musik och bjöd på musikquiz. ​

Dryckessponsor under kvällen var Vinovum

Årsmöte 22/3 - 2018

Den 22 mars gick Tropikhattarnas första årsmöte av stapeln med Mats Sander, Helsingborgs borgmästare, som mötesordförande.

Dokument från årsmötet:

Dagordning

Verksamhetsberättelse

Valberedningens förslag

Resultaträkning

Balansräkning

Älmhult 1/3 - 2018

Köpenhamn 17/11 -17

Programmet för dem som åkte båt från Helsingborg började med frukost och några ord från Jenny Evergren, Regional Key Account Manager på Scandlines. På Copenhagen Airport anslöt alla som åkt över bron och ca 95 nyfikna Tropikhattar lyssnade därefter på Henrik Peter Jørgensen, External Relation VP, om Copenhagen Airports framtidsplaner. Niels Milling, chef för Direktionssekretarietet Dansk Ehrverv, om näringslivets framtid och slutligen Mads Laursen, byplanlægger på Köpenhamns kommun, som berättade om Köpenhamns utveckling.Därefter tog vi Metro till Copenhagen Fintech LAB och lyssnade till deras General Manager Rasmus Bjørn Dahl och fick en snabb rundvandring av Community Manager Kirstine Sommer. Lunch intogs på Copenhagen Street Food på Papirøn vilket var passande då man efter fyra framgångsrika år stänger den 22 dec i år. Efter lunch besökte vi Trollbeads där vi som första utomstående grupp fick komma in på deras huvudkontor och lyssna till inspirerande tal, vi fick pyssla och besöka deras shop. Vårt Köpenhamnssafari avslutades med en ölprovning på Nørrebro Bryghus och efter avslut hade vi en middagssittning för de som önskade vara med på det.

Eslöv 20/9 - 17

70 Tropikhattar hälsades välkomna i Eslövs Medborgarhus av kommunstyrelsens ordförande Johan Andersson (S), kommunstyrelsens vice ordförande Henrik Wöhlecke (M) och kommundirektör Eva Hallberg. Näringslivschef Lars Persson berättar passionerat om Eslövs näringsliv. Medborgarhusets verksamhetschef Ralph Svensson gav oss en härlig inblick i husets historia och arkitektur. Besök hos flygplanstillverkaren BlackWing och BioGaia, ett ledande företag inom probiotic. På Ellinge slott intogs vår lunch där vi lyssnade på Cecilia Lind, fd ks ordförande i Eslövs kommun, som berättade historien om Herbert Felix. Vi fick en guidad visning på slottet och hos Purity Vodka. Vi avslutade med Gunnar Nilsson Maskin AB som berättar om teknikutvecklingen inom jordbruket och hos BilMånsson, en av Skånes största och mest expansiva bilförsäljare.

Helsingborg 31/5 - 17

75 tropikhattar startade morgonen hos Wihlborgs på nya Knutpunkten. Vandrade över till Mindpark och lyssnade till Ola Tufvesson tala om attraktiva städer. Veteranbuss upp till Filborna för att träffa Åke Rosén från Gaia Biomaterials och Cecilia Larsson från Rescued fruits. Middag på Rådhuset med kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson och borgmästare Mats Sander. Besök på ombyggda Olympia med HIFs klubbdirektör Mats-Ola Schulze och därefter till Magnus Lindqvist på Tropikariet. Avslutning med after work på Think accelerators demodag.

Malmö 1/3 - 17

65 tropikhattar tog tåget till Triangeln och startade dagen hos Tomas deSouza och Pia Rehnqvist på HD/Sydsvenskan. Därefter vandring till Malmö rådhus där Malmös stabschef Luciano Astudillo gav sin syn på stadsutvecklingen följt av David Pohlfeldt från Massif. Lunch på Malmö Saluhall med smakprover överallt. Besök hos Crunchfish där Media Evolution City presenterades av Magnus Thure Nilsson, PWC presenterade sitt stadsindex och Luckan bjöd in till betatest av sin betalapp pej på avslutningen med boule och middag på Boulebaren. ​

Höganäs 30/11 - 16

55 tropikhattar samlades vid Dunkers för att ta buss till Välinge Innovation i Viken där Darko Pervan och Niklas Gustafsson tog emot. Vidare till Höganäsbolaget och en presentation om deras verksamhet. Lunch på Örestrand med diskussion om integration samt presentation av näringslivschefen Åsa Lundqvist-Peyron om Höganäs kommuns planer. Avslutning hos Arilds vingård med presentation och provsmakning.  ​

Hörby 12/2 - 14

Den allra första näringslivssafarin gick till Hörby där näringslivschef Karin Kroon-Gunnarsson tog emot 4 glada och nyfikna tropikhattar. Efter besök på kommunhuset var första företagsbesöket Hörby bruk där VDn presenterade företaget och visade produktionen. Lunch hos näringslivsprofilen Maj Persson på Ringsjöstrands camping och därefter besök på Hörbys största företag Atos Medical. Avslutning hos konstnären Johan Falkman som arbetade med att färdigställa den uppmärksammande muralmålningen till Hörbykommun. ​